Dissabte,
20 de maig, a les 20:00 h a l’Auditori de la Casa de la Cultura de Biar, el
pianista Gabriel C. Alcañiz, interpretarà un recital de piano.
El programa
que tocará es:
Dos
Nocturns de Frédérick Chopin
Nº 15 en do
menor
Nº 1 en fa
menor
Estudi nº 10
d'execució transcendental « Appassionata » de Franz
Liszt
Tres Danzas
Españolas d’Enrique Granados
1. Minueto Galante
2. Oriental
3. Andaluza
Arabesque
de Claude Debussy
Tarantela
Estiriana de Claude Debussy
Zapateado
d’Enrique Granados
Breus notes
al programa:
Chopin és
el més poètic i insigne representant del Romanticisme Abstracte (música
instrumental que no deriva de fonts literàries i evoca emocions i sentiments).
Els Nocturns, creació de l'irlandès Field, evoquen un ambient intimista i en el
cas de Chopin, la nostàlgia de la pàtria perduda (Polònia ocupada per Rússia i
per Prússia) i la desolació de l'exili involuntari a París.
Liszt és hereu delas dos corrents principals
del Romanticisme, la representada per Chopin i la representada per Schumann
(Romanticisme programàtic amb base extramusical); la seua música és
programàtica i abstracta al mateix temps. Aquest estudi correspon a una sèrie
de 12 que són la culminació del virtuosisme romàntic i una dels cims del
repertori pianístico.
Granados és el compositor espanyol d'arrels
més romàntiques (influències de Chopin i Liszt). Aquestes danses corresponen a
una sèrie de 12 que evoquen el Segle d'Or musical del XVIII (Minueto Galante) i
els nous llenguatges harmònics i melòdics de la música popular, especialment del
cante jondo (Oriental, Andaluza i Zapateado).
Debussy encarna la modernitat francesa enfront
del romanticisme alemany. S'inspira en llenguatges exòtics espanyols (Arabesque) o italians (Tarantela). La
seua música es caracteritza per la cerca de nous timbres (pedals, registres) i
colors musicals (harmonies noves) i no evoca drama literari o “sublimidad”
intel·lectual, sinó l'efecte momentani i despreocupat, quasi minimalista, de
l'assumpte trivial: L’art pour L’art.
Es correspon amb l'Impressionisme en pintura i el Simbolisme (Baudelaire,
Rimbaud i Mallarmé) en poesia francesa.
Gabriel Casero Alcañiz va nàixer a València.
És professor
de Piano del Conservatori Professional de Música de València.
És la tercera generació d’una familia amb
arrels musicals. Va cursar els estudis Superiors de piano, clau i música de cambra en el Conservatori Superior
de la seua ciutat finalitzant amb Matrícula i Esment d'Honor de Final de
Carrera.
Realitza
estudis de postgrau en piano durant 5 anys amb Ramon Coll a Barcelona i Madrid
(deixeble de Richter i de Ravel-Perlemuter).
Núm. 1 d'oposició, desplega la seva vocació
pedagògica en els Conservatoris Professionals de Torrent i València, exercint
les funcions de Cap del Departament de Piano.
Després de
l'oposició, amplia la seva formació pianística amb: Julian Martin (Juilliard de
Nova York), Solomon Mikowsky (Manhattan School de Nova York), Peter Bithell
(Guildhall School de Londres), Claude Helffer (Nacional de París), Sonia
Anschütz (Real de Brussel·les), i la seva especialització (estil clàssic) amb
Paul Badura-Skoda (Mozarteum de Salzburg) i Ferenc Rados (Acadèmia Liszt de Budapest), entre uns
altres.
|
Auditori |
Completa la
seva formació didàctica amb les tècniques Alexander, Dalcroze, Kodaly i Suzuki
en la Carnegie-Mellon University de Pittsburgh.
Ha impartit
cursos d'especialització musical per a Professors i Opositors en la Consellería
d'Educació de València, coordinant l'àrea de piano per a la realització i publicació de
materials curriculars amb la implantació de la LOGSE. Assessor musical del ISEA
i Coordinador Erasmus del Conservatori Superior de València on implanta amb
èxit aquest Programa d'Intercanvi Universitari.
Va impartir
Didàctica del Piano durant 10 anys en el Conservatori Superior de València.
Màster per
la Universitat de València i per la
Universitat Rei Juan Carlos de Madrid. Llicenciat en Història Antiga i en
Filologia Anglesa. Parla anglès (C2), francès (B2) i alemany (B2).
Forma Duo pianístic amb la seva germana
Renata.
https://twitter.com/AgenciaLectBiar